söndag 4 januari 2009

Bibliotekskatten Dewey +++1/2

En bok om en katt. Kan det bli bättre? Jag fick boken om Dewey i julklapp av svärmor och kastade mig över den. Jag hade aldrig hört talas om honom tidigare och det var med stort intresse jag läste boken.

Katten Dewey blir inslängd i ett inkast för böcker på biblioteket i Spencer, USA. Han håller på att frysa ihjäl men personalen hittar honom och räddar honom. Sedan blir katten hela bibliotekets kelgris.

Jag har två åsikter om boken. Som bok är den bra. Den blandar historier om Dewey med berättelser om författarinnans barndom och liv. Jag gillar de här historieglimtarna MEN som kattälskare vill jag BARA läsa om Dewey. Eftersom jag är kattokig (fråga Magnus) hade jag inte alls tyckt det var tråkigt om hela boken handlade om Dewey...

På baksidan av boken står det att Deweys dödsruna stod att läsa i 300 tidningar världen över, så jag visste vad som väntade. Ju äldre Dewey blev och ju längre in i boken jag kom blev det svårare att läsa. Jag lät boken ligga för att istället läsa tidningar. Men till sist tog jag mig i kragen och läste slutet. Som tur var hade Magnus somnat... Jag grät floder (jag avlivade min barndomskamrat 2004 efter nästan 19 års trogen vänskap och jag saknar honom fortfarande).

Men gillar man katter ska man helt klart läsa om Dewey!

Inga kommentarer: