onsdag 23 april 2008

Clinton och böcker

En kvinnlig president, det var ju på tiden. Eller ja, vi får ju hoppas att det blir Clinton som vinner, men chanserna har ju onekligen förbättrats nu. Jag tyckte det var svårt att välja sida i valet Clinton/Obama eftersom det var två minoriteter som aldrig varit aktuella innan. En svart man och en vit kvinna. Det optimala hade ju varit en svart kvinna, men man kan inte få allt. Till sist valde jag att hålla på Clinton, "kvinna till kvinna".

Idag är det världsbokdagen och detta firas sporadiskt lite här och där. Jag har, dagen till ära, beställt två böcker från en av mina bokklubbar. Det blev:

Just Döden i Florens har jag hört mycket om, och det är alltid intressant att läsa om städer man har/ska besöka. Florens kan räkna men besök av familjen Nilsson/Johnsson våren 2010...

I natt, istället för att sova, läste jag ut Jenny S av Denise Rudberg. Vi hade ju Matilde i bokklubben för ett tag sedan och Matilde är del 2 av en triologi. Jag gillar inte att hoppa in i serier och kände att jag gärna ville läsa Jenny S även om jag inte gillade Matilde så mycket. Och tur var väl det! Även om Jenny S också var ytlig så var den mycket bättre än Matilde.

Jenny S handlar om Jenny (givetvis) som blir dumpad av sin sambo sen 15 år tillbaka och flyr från Habo till Stockholm. Hon får jobb på en mäklarfirma (som ägs av Matildes ex-man, Sebastian). Sebastian ordnar även ett boende till henne hemma hos sin bror. Känslorna spirar och livet rullar på, TILLS Jenny får ett samtal som gör att hon måste återvända till Habo...

Stora planer ikväll! Magnus är på möte så jag har en träff med mitt badkar och en badbomb från Lush. Sen är det Men in trees på 3:an som gäller. En perfekt onsdagskväll. Hm, får nog köpa med hem lite choklad oxå...

1 kommentar:

Hundöra sa...

Jag vart också förvånad över hur mycket bättre Jenny S var än vad jag trodde först. Även om historien var något ytlig och inget speciellt så var det en ganska trevlig bok för att slö läsa :)