onsdag 16 januari 2013

Saker min son behöver veta om världen - Fredrik Backman ++++

"Det är alltså jag som är din pappa. Du får vänja dig."

"Till min son. Jag ber om din förlåtelse redan nu. För alla gånger jag kommer skämma ut dig. För charterresorna. Cowboyhatten. Riktiga män väger över 90 kilo -t-shirten. För att jag gör min pappa-hade-rätt-och-mamma-hade-fel-dans bland folk. För att jag köper minibuss. För att jag har shorts."

Saker min son behöver veta om världen är en pappas stapplande försök att förklara världen för en tvååring. I kapitel som "Vad du kommer att behöva veta om Ikea", "Vad du kommer att behöva veta om rörelseaktiverade toalettlampor" och "Vad du kommer att behöva veta om varför Felicias mamma är sur på mig" blottlägger Fredrik Backman med stor komisk träffsäkerhet 2000-talets småbarnsföräldrars alla ängsligheter och tillkortakommanden. Men mellan igenkännande gapskratt och skarpa samtidsreflektioner finns också kapitel som "Vad du kommer att behöva veta om manlighet" och "Vad du kommer att behöva vet om när jag håller dig lite för hårt i handen". Med uppriktiga rädslor och villkorslösa kärleksförklaringar som går rakt in i bröstet hos läsaren. Vare sig man är förälder eller inte.

Jag började följa Fredriks blogg när alla på Facebook började lägga ut länkar till hans inlägg "Personlig meddelande" (har du inte läst det så rekommenderar jag att du klickar på länken NU). Jag gillar hans blogg och skrattar ofta högt. Och den humorn har följt med in i boken. Boken är snabblästa och man känner igen en del från bloggen. Men sista kapitlet är annorlunda. När Fredrik skriver om kärleken till sin son och sin fru på det viset han gör i det kapitlet (och i länken här ovan) då har man tårar i ögonen. För det är riktigt, riktigt bra!

2 kommentarer:

Carro sa...

Jag läste boken först och började läsa bloggen sen, numera är jag fast! Älskar båda delarna :)
Tycker att du ska läsa En man som heter Ove också om du inte redan har gjort det.

Malin sa...

Haha, jag står i kö på bibblan till Ove. Men sist jag kollade (igår) var det 31 före mig. Så det dröjer nog ett tag... =p