söndag 27 maj 2012

Rom! Dag ett och två (alla foton är klickbara)

Jag och mamma har varit på en långweekend i Rom. Vilken fantastisk stad! och vi hade verkligen tur med vädret, 35-40 grader i solen - varje dag! Utom lördag kväll då det regnade. Vi skulle resa hem tidigt idag (söndag) så det blev Eurovision Song Contest på hotellrummet - GO LOREEN! Så spännande det var!

Första dagen tog vi en karta och gick. Och gick och gick och gick! Vi började med att gå ner till Colusseum. Där gick vi runt hela Colusseums område, och det är INTE litet!

Vackert som ett vykort, men jag garanterar att det inte är det! =)

När man gått runt hela området kommer man till denna vita imponerande byggnad. En taxichaufför berättade att den är ett minne från första världskriget.
Därefter letade vi oss upp via massa små gränder till Fontana di Trevi. Detta kan ja lätt säga är mitt favoritställe i Rom. Så vacker! Vi var här alla fyra dagarna. Precis bakom mig när jag tagit fotot låg ett litet café där vi tillbringade fredag och lördag eftermiddag.

Dag två tog vi en turistbuss med Hop on Hop off funktion och åkte till Vatikanen. Det var ca 40 grader varmt och flera människor som skulle upp till Cupolen blev bortförda av ambulansmän. Så vi valde att stanna på marken.
Entrén till Peterskyrkan. Det var kö för att komma in. Turistguiderna (som ville tjäna pengar) hävdade att vi skulle få stå i kö i fyra timmer. Vi chansade - och stod i kö i ca 20 min.

Inne i Peterskyrkan - jag tog hur mycket foton som helst. Så vacker kyrka!

Taket i Peterskyrkan

En död påve.
Efter all kultur i Vatikanen behövde vi svalka av oss lite. Jag börjar bli röd som en kräfta...

Sedan hamnade vi här.. Och slängde mynt i fontänen - som man ska.

Kvällsvy

Inga kommentarer: