söndag 19 februari 2012

Strindbergs stjärna - Jan Wallentin ++

Ett lik som visar sig vara hundra år gammalt hittas i en gruvgång i Dalarna. Liket håller ett kors i ett krampaktigt grepp i sin hand. Det visar sig att korset är en del av en nyckel, där den andra delen utgörs av en stjärna, och att denna nyckel öppnar nedgången till underjorden, där en närmast metafysisk kunskap ligger förborgad.
Korset och stjärnan  hittades av Sven Hedin i Mongoliet, skickades till August Strindberg i Paris för alkemistisk analys, som i sin tur skickade dem till sin brorson Nils, som kom på att stjärna och kors kunde hettas upp och på så sätt projicera en tredimensionell bild över var denna nedgång i underjorden befinner sig, och att Andrée-expeditionen i själva verket sattes i verket för att hitta dit.
Don Titelman, historiker med drogproblem som gjort sin farmors erfarenheter från andra världskrigets utrotningsläger till sina egna mardrömmar, blir motvilligt huvudpersonen i jakten på sanningen.

Denna boken lovar mycket men håller tunt. Den har jämförts med bla DaVinvi koden men jag skulle vilja säga att dom ligger i två helt olika liger, där denna boken kommer långt efter. Men vill man ha en stunds actionfylld underhållning så funkar den.

2 kommentarer:

...med näsan i en bok... sa...

Tror inte att jag har hört någon som gillar den här boken!

Vargnatt sa...

Jag lyssnade på den på kvällarna, vanligtvis kan jag hålla mig vaken en hel cd varje natt,men den här tog tid att ta sig igenom för jag somnade hela tiden. Den var verkligen en stor besvikelse!