onsdag 30 mars 2011

En dag - David Nicholls +++

Två människor. Tjugo år. En dag.

Du kan leva hela ditt liv utan att inse att det du letar efter finns rakt framför dig ...

15 juli 1988. Emma och Dexter tillbringar en natt tillsammans efter examen på universitetet. I morgon måste de gå skilda vägar. Men var kommer de att vara den här dagen om ett år? Och varje år som följer?

Jag hade jättehöga förväntningar på denna boken som har varit överhypad på alla bloggar. Det känns som att jag är sista personen som läser den. Och jag är besviken.
 
Jag gillar konceptet med att man en dag per år får titta in i huvudpersonernas liv och se vad som händer. Och gissa vad som kommer att hända resten av året. Innan man får svaret (i de flesta fall) i nästa kapitel. Men delar av boken är så långtråkiga. Framför allt Dexters delar. Han super och knarkar och har sex sida efter sida efter sida.... Men Emma gillar jag. Hon har skinn på näsan!

Och så gillar ja inte slutet...

1 kommentar:

Anonym sa...

Slutet gillade inte jag heller, men i övrigt: Gilla stort! :)