fredag 1 januari 2010

Lässtatistik för 2009

Då var det dags för min första lässtatistik nånsin. Och det var lite lustiga siffror faktiskt:

Antal lästa böcker: 79

Antal kvinnliga författare: 69

Antal manliga författare: 19

Omläsningar: 5

Bäst var: En god katt förlänger livet av Staffan Heimersson och Anna-Lena Brundin
Intrång av David Morrell

Sämst var: En shopaholic får en syster av Sofie Kinsella
Bergdorfbondiner av Plum Sykes

Nu kan man ju av dettta konstatera att jag antagligen inte kan räkna eftersom 69+19 blir 88. Men en del böcker jag läst har skrivits av en duo av en manlig och en kvinnlig författare och då har den boken blivit räknad två gånger.

Väldigt mycket kvinnliga författare är representerade men jag konstaterar att en stor del av lästa böcker är skrivna av Nora Roberts eller JD Robb, som också är Nora Roberts.

Om man tittar på den manliga sidan har jag bara läst skräck. Stephen King, Dean Koontz, Johan Theorin och David Morrell är alla skräckförfattare.

Kommentarer till de böcker jag valt som bäst.... En god katt förlänger livet har jag nog läst en 8-9 gånger och jag skrattar lika mycket varje gång. Så den var given. Intrång av David Morrell, här satt man med andan i halsen hela tiden och det var omöjligt att sluta läsa.

Och sämst då... En shopaholic får en syster hamnade så långt ner för jag kan inte med shopaholic böckerna. Tycker att de är oerhört dåliga. Bergdorfblondiner var så dålig att jag över huvud taget inte kommer ihåg den....

Så här har ni min lässtatistik. Nu är det ett nytt år och jag har MÅNGA olästa böcker som väntar på mig...

Inga kommentarer: