lördag 14 november 2009

Den förlorade symbolen - Dan Brown++++

Robert Langdon åker till Washington för att hålla ett föredrag åt en god vän. Men precis innan föredraget ska börja händer något...

Denna incident innebär att Langdon får ge sig ut på ännu en resa bland symboler och förlorade tecken, mitt i Washington. För att kunna rädda sin vän och kollega.

Jag var lite orolig när jag påbörjade boken att det skulle märkas att det var sex översättare som hade paniköversatt boken. Men jag tyckte den var riktigt bra. Den hade ett flyt som gjorde att jag läste sida efter sida i ett rasande tempo. Tills jag kom till sidan 400 ca... Då blev boken så slö, och så tråkig... I ca 100 sidor innan den tog upp tempot igen.

Om detta berode på översättaren eller om boken bara tappade precis där vet jag inte. Men jag har bett andra som lånat boken att vara observanta.

Annars tycker jag boken är bra. Den är inte lika bra som de två andra om Langdon, men den håller vad den lovar. Visst, jag kan tycka att det är märkligt att alla dessa symboler finns på ett och samma ställe och att Langdon givetvis vet detta. Men om man bara tar boken som ren underhållning är den riktigt bra.

Inga kommentarer: