måndag 1 december 2008

Flyga drake

Flyga drake var senaste boken i vår lilla bokklubb. Den var överlag bra, men jag blev irriterad på huvudpersonen. Jag gillar inte människor som tycker så ofantligt synd om sig själva. Det var däremot intressant att läsa om Aghanistan innan allt krig, huvudpersonen i boken beskriver en bra barndom. Nu befinner de sig förvisso i överklassen med tjänare och dylikt, men man får ändå en positiv bild av landet.

Jag vill veta mer om Hassans son. Om han börjar prata, hur han anpassar sig till det nya landet och om han trivs.

Det blir troligen också så att Tusen strålande solar snart hittar hem till min bokhylla.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag var också irriterad på huvudpersonen! Bara "jag, jag, jag". Tyckte absolut att boken var bra, men inte så fantastisk som många säger, hade kanske för höga förväntningar efter allt jag läst om den på förhand.

Vill du läsa fler böcker om Afghanistan så rekommenderar jag Siba Shakib, har läst "Till Afghanistan kommer gud bara för att gråta" - otroligt stark och gripande!

Mala sa...

Hej. Vet inte om du såg det men jag skickade några frågor till dig för ett tag sen angående den julklappspåsen. Det är jag som ska skicka till dig och det vore skoj att veta lite vem du är och vad du gillar mm. Jag skrev mina frågor som kommentarer till ett tidigare blogginlägg. Det snöar tror jag att det hette. Hej :)

Helena sa...

Minsann, två böcker som jag läst innan dig, lite imponerad av mig själv faktiskt ;)

Helena sa...

Jag tyckte tusen strålande solar var jättebra, fast det tyckte jag om flyga drake också...
tusen.. är skriven ur ett kvinnligt perspektiv (jag försökte vid ett antal tillfälle hoppa in i boken och strypa männen...), Absolut läsvärd.

Ja, lägenhet :) skrev på kontraktet i måndags.. bara 21 kvm iofs men min, med mina möbler, i ett riktigt hus, längtar...