torsdag 8 maj 2008

Bokenkät

Något som verkar gå som en våg i alla bloggar jag läser är Mats Strandbergs enkät. Så nu tänkte jag också falla till föga och svara på den.

1. Vilken bok läste du senast?
- Senaste boken jag läst ut är Män som hatar kvinnor. Jag har nästan läst ut Flickan som lekte med elden

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
- Nästa är den avslutande delen i Milleniumtriologin, Luftslottet som sprängdes.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
- Jag tror att det är 50/50.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
- Jag räknar ner hela tiden, oavsett hur bra boken är.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
- Vänners rekomendationer, bloggar, snygga omslag...

6. När blir en bok för lång?
- En bok kan inte bli för lång om den är bra. Men tjocka böcker läses helst i pocket för handledernas skull.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
- Jag läser helst på svenska, men vissa böcker har blivit lästa både på orginalspråk och svenska (Harry Potter)

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
- Marley, livet och kärleken med världens värsta hund.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
- Jag har blivit bättre på att släppa tråkiga böcker. Har jag inte fastnat efter 50 sidor så släpper jag den.

10. VIlken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
- Chic-lit har på någon vänster krupit in i min bokhylla och finns nu lite överallt i den. Det som inte finns alls är sci-fi böcker.

Inga kommentarer: