söndag 27 oktober 2013

O.S.A - Denise Rudberg +++

Utåt sett är Eva von Dies liv fulländat. Hon är uppvuxen i ett stort hus på Djurgården och hon uppmärksammas som advokat. Men barndomen har präglats av ensamhet och karriären har fört henne utomlands i många år. När Eva återvänder hem har hennes ungdomskärlek hunnit gifta sig, och utan att märka det börjar hon söka bekräftelse i ytliga relationer och en fåfäng jakt på kontroll. Eva tvingas gå igenom flera hårda smällar innan hon vaknar upp och ser sina misstag. Det omgivningen hela tiden sett, är hon den sista att inse. Tjejen som verkar ha allt, har ingenting om hon saknar kärlek.

Det märks att detta är en av Rudbergs tidigaste böcker. Väldigt ytlig handling och allt går så lätt. Eva har beroendeproblem, tjoff så fixar vi det. jag har oerhört svårt att man lär sig leva med ett sprit och narkotikaberoende lika lekande lätt som Rudberg beskriver i boken. Eva har problem med relationer, tjoff så fixar vi det. Nja, hade detta varit den första boken jag läst av henne så hade jag inte fortsatt. Men nu konstaterar jag att Rudberg verkligen utvecklat sitt skrivande och kan avskriva denna boken som en rolig glimt av hur det började. Den var dock snabbläst - det får jag ge den.

1 kommentar:

Louise sa...

Jag tycker om Rudbergs böcker för att de är så lättlästa men sedan kan jag också känna ibland att det finns en tendens hos karaktärerna att vara lite väl hurtiga, duktiga och superbra på att lösa problem. Men ibland kan det vara mysig med sådan litteratur också ;)