onsdag 5 juni 2013

Hemlös - Gail Carriger ++++

Alexia Maccon, f.d. Tarabotti, har det minsann inte lätt. Inte nog med att hon som vanligt är måltavla för diverse blodtörstiga, arga och mordiska varelser, dessutom är hon plötsligt hemlös och Londonsäsongens största skandal på grund av sitt obekväma tillstånd. Att bli med barn är en omöjlighet för henne som själlös, åtminstone med sin man som är varulv. Alexia beger sig till Italien i jakt på Tempelriddarorden. De sägs ha kunskap om övermänniskor. Alexia misstänker att hon hamnat ur askan i elden, men vad bryr hon sig om livshotande attacker när det finns pesto?

Hemlös är tredje delen i Gail Carrigers charmiga, roliga, spännande och romantiska steampunkserie, Parasollprotektoratet, om den själlösa Alexia Tarabotti. Det är en pestodoftande roman fylld av vampyrer, varulvar, överraskningar, te och nyckelpigor. 


Jag skrattar högt emellanåt när jag läser denna boken. Men vissa passager vill man bara bläddra igenom för det blir lite tjatigt. Väldigt ojämn kvalité på innehållet men totalt sett gillar jag boken. Här är en passage från sidan 261 som fick mig att småfnittra lite:  

"Themsen kunde inte orsaka honom några permanenta skador, men det hindrade inte att han rös vid tanken på hur han skulle komma att lukta: våt hund och Themsen-vatten."

1 kommentar:

Åka sa...

Jag hade missat att tredje delen fanns ute. Trevligt! (Jag är själv ingen Gail Carriger-fantast, men det är ändå kul att den här serien ges ut på svenska.)