lördag 23 februari 2013

Tordyveln flyger i skymningen - Maria Gripe +++

När Jonas, Annika och David vattnar blommor på Selanderska gården hittar de gamla brev, skickade till en Emelie som levde på 1700-talet. I breven står det om en tretusenårig egyptisk staty i Ringaryd, där de bor. Finns den kvar, och i så fall var? Från en inspelning på ett av Jonas band hörs viskningar som leder dem närmare statyn. Andra märkliga saker sker, som att de blir uppringda av en gammal dam som vill spela schack i telefon, vem är hon? Och har den märkliga blomman ett eget liv?

Vad är det som påverkar historiens gång? Slumpen, viljan eller något annat?

Jag missade helt Maria Gripe i "rätt" ålder och för ett tag sedan tog jag igen detta och läste Agnes Cecilia och älskade den. När sen en väninna sa att hon älskat Tordyveln.. så var jag tvungen att läsa även den. Jag tyckte inte den var lika bra som Agnes Cecilia. Den var lite långdragen och tjatig. Men det kan vara att jag var i fel ålder nu.

1 kommentar:

Hundöra sa...

Jag köpte också boken på bokrean. Den var så fin :)