tisdag 3 januari 2012

Själens osaliga längtan - Audrey Niffenegger +++++

När Elspeth Noblin dör av cancer skänker hon alla sina tillhörigheter och sin vackra lägenhet till sina systerdöttrar, enäggstvillingarna Julia och Valentina. Mycket snart får de kontakt med de besynnerliga grannarna i det gamla huset - från den trevlige korsordsskaparen med tvångssyndrom som bor ovanför dem till mosterns mystiske älskare som lever i våningen under. Men den som påverkar tvillingarna mest är deras döda moster. Hon tycks varken vilja lämna lägenheten eller flickornas liv i fred.

Detta var första boken jag läst av Niffenegger och jag är imponerad! Jag har Tidsresenärens hustru hemma, men har aldrig blivit färdig att ta tag i den. Denna boken griper tag i en från första sidan. Det händer inte så mycket men man måste ändå fortsätta läsa. Snart blir boken spännande och helt omöjlig att lägga ifrån sig. När upplösningen kom blev jag oerhört förvånad, men upptäckte sedan att jag hade vetat hela tiden - att det skulle sluta som det gjorde. Men jag kan faktiskt sammanfatta min recension i ett enda ord: LÄS!

1 kommentar:

...med näsan i en bok... sa...

Åh, har hört så mycket bra både om denna och Tidsresenärens hustru. Måste läsa!