söndag 2 januari 2011

Läsåret 2010

Så var det dags att sammanfatta läsåret 2010. Det blev färre böcker än i fjol men mycket har hänt på det privata planet så det är inte så konstigt.

Antal lästa böcker: 74

Antal kvinnliga författare: 50

Antal manliga författare: 24

Omläsningar: 2

Bäst var: Fallen ängel av Becca Fitzpatrick, Sarahs nyckel av Tatiana De Rosnay och Bara en gång blommar hjärtat av LaVyrle Spencer

Sämst var: Elsas mode av Sofi Fahrman, Lyckan, kärleken och meningen med livet av Elizabeth Gilbert, Mitt vågräta liv av Chelsea Handler och Öppna ditt hjärta av Coleen Murtagh Paratore.

Under året blev det läst väldigt många ungdomsböcker, som jag fann oerhört underhållande. Bland annat Darkside-serien och serien om Skulduggery Pleasant som båda är väldigt underhållande.
Fler manliga författare representerade i år, mycket tack vare ovanstående serier. Vet inte varför jag läser mer kvinnliga författare än manliga. Det är inget aktivt val jag gör.
Inte mycket skräck i år. Däremot SLUKADE jag hela True Blood serien. Och ser fram emot nästa del som släpps i år.
Kommentarer till de böcker jag valt som bäst.... Fallen ängel var så underhållande, så spännande att jag inte kunde sluta läsa. Del två kommer i år. Sarahs nyckel var en överraskning. Kunde inte sluta läsa. Korta kapitel som gjorde att man bara ville läsa ett till och ett till... Och Bara en gång blommar hjärtat. Min favoritbok alla kategorier. Riktig tantsnusk men den handlar om en countrystjärna. Och jag är såld.
Och sämst då... Elsas mode var inte min typ av bok. Inte alls. Lyckan, kärleken... orkade jag inte läsa klar. Hon åt, hon mediterade, hon hade sex. Kul för henne, men varför måste jag veta det? Mitt vågräta liv kommer jag inte ens ihåg. Öppna ditt hjärta hade en väldigt ytlig ton. Inget djup alls.
 Året 2011 ska jag försöka läsa mer av de böcker som redan står i min olästa bokhylla. Det är en hel Billy-bokhyllsdel full...

Inga kommentarer: