onsdag 15 december 2010

Agnes Cecilia - Maria Gripe ++++

Den där krypande känslan av något oförklarligt, av att någon plötsligt finns bakom ryggen på henne och iakttar - när kände hon så första gången? Det visste inte Nora. De mystiska stegen som hördes i våningen, de underliga telefonsamtalen, den sorgsna dockan och promenaderna till ödehusets trädgård, dit hunden Ludde drog iväg med henne så fort de gick ut - vad betydde allt detta? Hon visste inte... Men långsamt, långsamt börjar det gå upp för henne att någon utanför tid och rum kanske söker kontakt...

Nora är femton år och föräldralös. Hon sörjer sina döda föräldrar och samtidigt försöker hon finna sin egen identitet. Nu när mamman och pappan är borta får hon gå längre tillbaka i tiden för att få reda på sin bakgrund. Nora dras in i ett magiskt och sorgesamt äventyr...

Denna var jättebra och jag kan inte förstå hur jag lyckats missa den när jag var ung. Men det tog hur lång tid som helst att läsa den för jag vågade inte läsa den hemma. Så jag läste bara till och från jobb. Men riktigt, riktigt bra tycket jag som sagt att den var!

Om någon har fler tips på liknande böcker för ni gärna tipsa!

1 kommentar:

Bokbrus sa...

En riktigt bra bok som jag läste många gånger som barn.