tisdag 20 juli 2010

Nattens lekar - Sherrilyn Kenyon ++++

En av de farligt vackra och lockande mörka jägarna är Talon, en krigare som sedan århundraden är ute efter hämnd på den keltiska klan som en gång förrådde honom.I sin jakt på daimoner och för att rädda de stackars mänskliga själar de fångat möter han Sunshine Runningwoolf. Sunshine är förförisk, vacker och sexig, och vill inte ha ett fast förhållande. Den perfekta kvinnan för Talon med andra ord. Men ju mer tid han tillbringar i hennes sällskap desto mer drömmer han om kärlek och familj. Detta är ytterst farligt för dem båda eftersom Talons fiender vill förgöra både honom och alla som står honom nära.

Jag fastnade direkt i boken och tyckte den var riktigt bra. Det tog tyvärr betydligt längre tid att läsa den än förväntat för jag har ju varit på karneval. Jag tyckte mycket mer om denna än första boken i serien (som det inte är, kommer längre ner) fast så här i efterhand får jag nog erkänna att jag gillar Nattens begär också.

Nu till lite negativa saker. Till att börja med trodde jag att jag hade fått hem fel bok (att jag fått nattens begär igen). Jag var inte i närheten av min bokhylla när jag öppnade paketet och på baksidan av boken står det så här: "Amanda Devereaux har en helt galen familj. Hennes mor och syskon är häxor och medier, och hennes tvillingsyster är vampyrjägare. Det gör att Amanda längtar efter ett lugnt, normalt liv med en vanlig pojkvän. Men så råkar hon hamna mitt i en attack som är riktad mot hennes syster, och vaknar hon upp fastkedjad vid en blond, snygg främling, Kyrian av Thracia. Det visar sig snart att han är allt annat än en vanlig kille. Han är en Svart jägare, en odödlig krigare som jagar och utplånar vampyrer och daimoner. En passionerad och förbjuden attraktion uppstår genast mellan de båda och de måste snabbt hitta ett sätt att frigöra sig från varandra. Annars kommer de båda två att dö."

Som sagt - hade jag inte redan läst den boken? Så efter att jag kommit hem och kunde kolla hur båda böckerna började så kunde jag konstatera att jag nog fått rätt bok i alla fall.

Jag blev så intresserad av böckerna att jag började kolla om det kanske fanns fler i serien. Döm om min förvåning att det finns inte mindre än 20 böcker i serien (den 20:e är så ny att den inte fått någon titel ännu) på engelska. Och här kommer irritationsmoment nr 2: I Sverige har man valt att ge ut bok nr 2 i serien som bok nr 1 dvs Nattens begär är bok nr 2 i serien och Nattens lekar är nr 3. Varför kan man inte ge ut böckerna i rätt ordning? Lite bakgrundskoll, tack!

4 kommentarer:

Amy sa...

Jag hade samma problem som du innan jag upptäckte att dem har tryckt fel på baksidan av Nattens lekar.
Jag snokade reda på att nr.1 i serien är en annan än Nattens begär, tyvärr efter att ha läst den. Då var det redan försent och jag var sur ett bra tag. Men tydligen kan man läsa dem lite som man vill eftersom alla handlar om olika jägare även om det bästa är att läsa dem i ordning. Den första borde ju då handla om Julian och Grace...eller?!

Addikoko sa...

Jag har läst Nattens begär men tyckte den inte alls var bra...inte ett dugg välskriven och upprepar saker för ofta.

Anonym sa...

Jag håller helt med dig Addikoko!!

Ni som har läst båda, är Nattens Lekar bättre?

Renata sa...

Jag tycker precis som du. Jag gillade båda böckerna, men för mig gillade jag nog ettan bättre. Men däremot hade jag lite problem för jag hade läst bakom boken först och trott då att jag hade första boken i serien, men så upptäckte jag mitt i boken att jag måste ha läst fel bok så jag slutade läsa bok nr två och började läsa bok nummer ett. Och precis som du blev jag intresserad av böckerna och kollade upp och såg att det finns massa så jag blev helt överlycklig och läser nu bok nummer ett i serien som den ska vara. Men har även läst bok nummer fyra som då är bok nummer fyra i rätt ordning. Och Man ska nog helst läsa dom i ordning fast att de svenska som ger ut böckerna ger ut på fel sätt.
Men jag hade samma problem som du som sagt.