måndag 7 juni 2010

Bree Tanners andra liv - Stephenie Meyer +++

Recensionsexemplar från B Wahlströms förlag.

Jag stängde av hjärnan. Det var dags att jaga. Jag drog ett djupt andetag, sög in doften av blodet inuti människorna nedanför. De var inte de enda människorna i området, men de var närmast. Vem man skulle jaga var den sortens beslut man måste fatta innan man kände lukten av sitt villebråd. Nu var det för sent att välja.

Bree Tanner kan knappt minnas ett liv utan otäckt känsliga sinnen, övermänskliga reflexer och oävervinnerlig styrka. Ett liv utan en obönhörlig törst efter blod... ett liv innan hon blev vampyr.
Allt Bree känner till är livet med de andra nyfödda. En hård och osäker tillvaro där varje ögonblick kan vara ditt sista. Men så möter hon Diego, en annan nyfödd som är lika nyfiken som Bree på deras mystiske skapare. Vem är hon och varför har hon egentligen skapat dem?

Äntligen har Stephenie Meyer kommit ut med en ny bok om Twilight-vampyrerna. Fast inte om familjen Cullen vilket många av oss önskade utan om Bree Tanner, en av vampyrerna i Victorias nyskapade arme. Vi får följa henne i förberedelserna för att attackera Cullens och får reda på hur det är där i den nyskapade armen där hon inte riktigt känner sig hemma. Inte förrän hon träffar Diego.

Boken är snabbläst och jag blev lite förvånad när jag såg tjockleken. 167 sidor jämfört med de andra tegelstenarna (som jag älskade! Inte en sida för lite!). Men jag hade nog förväntat mig att denna skulle matcha in där någonstans. Det tog ju ändå två år att klämma fram den...

Men strunt i det - äntligen fick vi en ny liten insyn i vampyrernas liv och jag är glad att jag läste boken.

1 kommentar:

Amy sa...

Jag läste den online, var för snål och ville inte ge 149 spänn för den tunnisen. ;-)
Jag har en känsla av att det kommer flera sådana noveller, förmodligen om Fred eller Diego. Just Freds öde kändes oavslutat.
Men bra var den, speciellt där man fick träffa Cullens igen. =)