torsdag 19 november 2009

Död tills mörkret faller ++

Sookie Stackhouse jobbar deltid som servitris i en småstad i Louisiana. Hon håller sig mest för sig själv och dejtar sällan eftersom hon har ett "problem" - hon kan läsa andras tankar. När hon möter den långe, mörke Bill upptäcker Sookie att hans tankar är helt blockerade för henne. Det skulle vara perfekt om inte Bill hade sina egna problem - han är inte bara vampyr utan hänger också med ett gäng där alla (inte särskilt överraskande) är misstänkta för mord. När en av Sookies medarbetare dör förstår hon att hon själv står näst i tur.

Det är en himla tur att jag föll för serien True Blood innan jag läste denna boken. För hade det varit tvärtom hade jag aldrig börjat se serien - och den älskar jag!

Men boken lämnar mycket att önska, framför allt hade man önskat att korrekturläsaren hade sett att 700 ord slutade med -de, även om det inte skulle vara där. Ex: målarde, kysserde, togde, dörde, personalde...

Fast min negativa syn på boken (utöver alla -de) har nog med serien att göra. I serien får man så många sidohistorier om brodern och övrig personal, medan boken fokucerar bara på Sookie. Dessutom, Sookies bästa vän i serien, Tara, finns inte ens med i boken...

1 kommentar:

Amy sa...

Jag hade tänkt beställa boken och läsa eftersom jag också älskar True Blood, men jag har läst i olika bloggar att översättningen suger. Tur att jag lät bli. Jag tror jag ska köpa dem på orginalspråket och vad det gäller sidohistorierna, jag tror dem kommer i de andra böckerna...